پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119033
شناسايي دهک‌هاي بالا جهت حذف از ليست يارانه بگيران / تفاوت اندک در تمامي محاسبات آماري بيانگر رشد اقتصادي کشور است
تاریخ انتشار : 1393/07/06 09:31:36
نمایش : 1001
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: همچنان در حال شناسايي دهک‌هاي بالا هستيم تا پس از اطمينان لازم نسبت به حذف آنان اقدام نماييم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد باقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور امروز در مراسم آغاز سرشماري عمومي کشاورزي سال 93 که در مسجد ولي عصر روستاي حسن‌‌آباد باقراف بخش آفتاب با حضور عادل آذر رئيس مرکز آمار ايران، حسين هاشمي استاندار تهران و ديگر مسئولان شهري و اهالي اين روستا برگزار شد با بيان اينکه حضور بنده در اين مراسم يک حضور نمادين نيست بلکه به عنوان مدير برنامه ريزي کشور جهت شروع يک اقدام بزرگ برنامه ريزي است.

وي با بيان اينکه آغاز سرشماري عمومي کشاورزي يک برنامه ريزي در جهت توسعه کشور خواهد بود افزود: برنامه ريزي صحيح در اين راستا منجر به تغيير وضعيت کشور از روند فعلي به وضعيت مطلوب خواهد شد که در اين راستا لازم است شناسايي وضعيت موجود در جهت ايجاد وضعيت مطلوب صورت پذيرد.

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، با تاکيد بر اينکه کار برنامه ريزي از شناخت وضعيت موجود آغاز مي شود و به همين جهت لازم است براي شناخت وضع موجود ابتدا کشاورزي به عنوان  يکي از مهمترين بخشهاي اقتصادي کشور شناخته شود، اظهار داشت: بخش کشاورزي رقمي در حدود 12 تا 17 درصد از رشد اقتصادي کشور را تشکيل داده و يکي از عناصر تعيين کننده در جهت آگاهي از رشد اقتصادي، رشد کشاورزي است.

*ارائه اطلاعات نادرست کشاورزان به آمارگيران نتيجه‌اي جز تورم و واردات نخواهد داشت

نوبخت با اشاره به اينکه يک پنجم از شاغلين فعلي کشور در بخش کشاورزي هستند، افزود: شناخت بهتر اين بخش جز با دريافت آمار و ارقام صحيح حاصل نخواهد شد و سرشماري امروز نيز در جهت دريافت آمار صحيح صورت پذيرفته است.

وي با تاکيد بر اينکه پس از آغاز نخستين سرشماري که امروز دراين محل انجام مي‌شود سرشماري در کل کشور آغاز خواهد شد، اظهار داشت: کم‌گويي و يا زياده گويي کشاورزان در خصوص اموال و دارايي‌هاي خود بخصوص در حوزه کشاورزي،‌ دامداري و باغات نتيجه‌اي جز محاسبات اشتباه دولت و در نتيجه واردات گراني نخواهد داشت.

نوبخت با بيان اينکه امروز با آغاز رسمي سرشماري انتظار داريم در مدت کوتاهي اطلاعات جمع‌آوري شود، خاطر نشان کرد: ارائه اطلاعات دقيق سبب تدوين بهتر برنامه ششم خواهد شد.

*تمامي آمارها بيانگر رشد مثبت اقتصادي بوده است

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سوال که آمار ارائه شده ديروز بانک مرکزي حاکي از رشد اقتصادي 4.6 درصد در سه ماهه اول سال 92 بوده آيا اين آمار بيانگر رشد 4.5 درصدي مثبت است با اشاره به اينکه رشد اقتصادي به اين ترتيب محاسبه مي‌شود که ميزان ارزش افزوده کشور در مجموع توليدات دريک تاريخي محاسبه شود و نسبت به تاريخ قبل رشد آن را بسنجيم، افزود: عددي که امسال در سه ماهه اول بيان شده حاکي از ميزان رشد توليد ناخالص است.

وي ادامه داد: نه تنها آمار ارائه شده بانک مرکزي بلکه آمار مرکز آمار و برخي موسسات پژوهشي دراين رابطه حاکي از رشد مثبت اقتصادي بوده است.

*تعيين بودجه سال 94 کشور به صورت عملياتي و به صورت قيمت تمام شده

نوبخت در پاسخ به اين سوال که علت اعتبارات هزينه‌اي که سالها پيش بخشنامه نمي‌شده چيست؟ با بيان اينکه چهارچوبهاي اجرايي بايد براي دستگاه‌هايي که در سراسر کشور مشغول خدمات رساني هستند تعيين شود، اظهار داشت: اساساً يکي از نوآوري‌هاي بخشنامه‌اي سال 94 تعيين بودجه به صورت عملياتي و بر اساس قيمت تمام شده است و در کنار آن همه تبصره‌هاي تکراري که در بودجه‌هاي قبلي هر سال تکرار و يا به مجلس ارائه مي‌شد در چند سال گذشته جمع‌آوري و به صورت لايحه در اصلاح نظام بودجه‌اي کشور منظور خواهد شد.

* شناسايي دهکهاي بالا جهت حذف آنها از ليست يارانه بگيران

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا دهکهاي بالا جهت حذف از ليست دريافت يارانه شناسايي شده‌اند، اظهار داشت: همچنان در حال شناسايي دهکهاي بالا هستيم تا پس از اطمينان لازم نسبت به حذف آنها اقدام نماييم.

نو بخت در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران که با توجه به اين که هريک درصد رشد اقتصادي بايد بيانگر ايجاد يک ميليون شغل در جامعه باشد در حالي که رشد اقتصادي کشور سبب کاهش نرخ بيکاري نشده با بيان  اين که همه آمارهاي ارائه شده بيانگر رشد اقتصادي در کشور بوده است اظهار داشت: البته لزوما اين نظريه که رشد اقتصادي بايد با رشد اشتغال متناسب باشد وجود نداشته چرا که افزايش  توليد نيازمند رشد برخي ديگر از منابع مالي، انساني و طبيعي است.

* نرخ بيکاري فعلي  براساس آمارهاي ارائه شده10/4 تا 10/5 درصد است 

وي تصريح کرد: بنا بر اين افزايش سرمايه گزاري لزوما به معناي رشد اشتغال و نيروي انساني شاغل نيست چرا که برخي از عوامل نظير به کار گيري تکنولوژي به جاي نيروي انساني و يا عدم اشتغال برخي از افراد که سن آن‌ها در حوزه اشتغال تعريف شده ولي تحصيل آنان مانع از تقاضاي کار در بازار مي شود متناسب نبودن رشد اقتصادي و رشد نيروي انساني را رقم خواهد زد اما اين در حالي است که نرخ بيکاري فعلي  براساس آمارهاي ارائه شده که تفاوت‌هاي آن ها نيز بسيار اندک است 10/4 تا 10/5 درصد است.

* رشد 1/9درصدي اقتصاد با نفت و 1/1 درصدي بدون نفت در سال جاري

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تأکيد بر اين  که رشد اقتصادي 93نسبت به سال 92مناسب تر است افزود: رشد 1/9درصدي اقتصاد با نفت و 1/1 درصدي بدون نفت همگي مؤيد رشد اقتصادي در کشور نسبت به سال گذشته است.

نوبخت با اشاره به اين که بخش کشاورزي با 11الي12درصد و نيز نفت مهم‌ترين حوزه هاي مطرح در اقتصاد کشور است،  افزود: در پايان اين سرشماري‌ها مي‌توان به دلايل متعدد در چرايي آمارهاي متفاوت در رشد اقتصادي دست يافت.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html